FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/08/2021

Åldergräns för nikotinfri vape

Hur gammal måste man vara får att få vejpa nikotinfri e-juice? Den enda informationen jag hittar är Sveriges radio 2017 där det säger att man ska lägga åldersgräns för nikotinfria produkter också.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte säljas till den som inte fyllt 18 (5 kap. 18 § Lag [2018:2088] om tobak och liknande produkter [LTLP]). Lagen ställer inget krav om att elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare ska innehålla nikotin, varför försäljningsförbudet omfattar alla typer av påfyllningsbehållare och elektroniska cigaretter. Det är alltså olagligt att sälja eller på annat sätt tillhandahålla s.k. e-juice till minderåriga, även om juicen är nikotinfri.

Vidare får endast personer över 18 år föra in tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare i landet (5 kap. 20 § LTLP). Det innebär alltså motsättningsvis att en person som är under 18 inte får för in dessa typer av varor i landet.

Sammantaget innebär lagregleringen inte ett förbud för personer under 18 att bruka nikotinfria elektroniska cigaretter. Däremot är det olagligt att sälja eller tillhandahålla någon under 18 den typen av produkt och det är inte tillåtet för någon under 18 att införa produkten till Sverige. Det resulterar således i att personer under 18 år inte får köpa eller ta emot någon form av tobaksvaror, elektroniska cigaretter eller påfyllningsbehållare, oavsett om varorna innehåller nikotin eller inte. Det är 18-års åldersgräns.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare