FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/04/2021

Åldersgräns på alkoholfri öl

Jag skulle köpa 2 folköl till mej på Ica i Tollarp, min son på 11 år var med och ville också ha en öl så jag tog en alkoholfri öl till honom. När jag kom till kassan sa min son att den alkoholfria ölen var till honom, kassörskan tog genast hans öl och sa att dom fick inte sälja alkoholfri öl till minderåriga. Hon försvarade med att om dom går och dricker ölen på byn så kan folk tro att vi säljer öl till minderåriga. Jag trodde inte mina öron. Är detta förenligt med svensk lag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt huvudregeln får en person under 18 år köpa lättdrycker, dvs. alkoholfria drycker och drycker med mindre än 2,25 promille alkohol (1 kap. 5 § 2 st. Alkohollagen [2012:1622] [AL] jfr 3 kap. 7 § AL). Däremot hindrar inte detta matvarubutiker från att införa egna åldersgränser för vederbörande drycker. Försäljning av lättdrycker regleras inte av alkohollagen, utan regleras istället på samma sätt som andra handelsvaror.

Matvarubutiker har ingen kontraheringsplikt, vilket innebär att de inte har någon skyldighet att sälja sina varor till vem som helst. I praktiken innebär detta att en butik har rätt att införa t.ex. åldersgränser för vissa drycker etc. förutsatt att detta sker på objektiva grunder. De får med andra ord inte enbart neka en specifik person, utan det måste omfatta en viss grupp och det måste finnas objektiva skäl till begränsningen. I det här fallet hade kassörskan således rätt att agera såsom hon gjorde, eftersom den aktuella åldersgränsen utgörs av objektiva grunder.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare