FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/04/2017

Alkoholförtäring offentliga platser

Hej! Om det är upp till kommunen att bestämma att det är förbud mot alkoholförtäring på vissa offentliga platser, så undrar jag vad kommunen har för möjlighet att avvisa en person som bryter mot detta? Om det inte är förbjudet enligt lag, går det då att tillkalla polis?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att dricka alkohol på allmän plats kan i vissa fall ses som brottet "förargelseväckande beteende", men kräver då att den som förtär alkohol i samband med detta exempelvis skränar eller beter sig på något förargelseväckande sätt utöver själva förtäringen. Polisen kan ses som det "verkställande" organet som då har som arbete att avvisa personer som beter sig på ett sätt som strider emot allmänna ordningsregler.

Amanda Strömblad LarssonRådgivare