FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/02/2021

All anställningstid räknas

Hej! Om jag har varit anställd på ett företag i 9 månader och sen sa upp mig. 3 månader senare började jag jobba på en annan avd inom koncernen, nu blev vi uppsagda pga arbetsbris. Får jag då räkna med mina 9 månader som jag arbetade tidigare i koncernen fast det var ett uppehåll på 3 månader?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att du syftar på turordningsreglerna och reglerna om företräde i Lagen om anställningsskydd (LAS). Anställningstiden har betydelse för att avgöra vem som måste gå först vid arbetsbrist (22 § LAS). Ju kortare anställningstid ju större risk är det att man förlorar arbetet. Likaså är chanserna mindre att återfå jobbet om företaget återanställer om man har kort anställningstid (25 § och 26 § LAS).

Huvudregeln är klar. All anställningstid räknas oavsett vad du jobbat som och om förekommit avbrott i anställningen.

Observera dock att för båda turordning och företrädesrätt gäller att annat kan framkomma av kollektivavtal. Det framgår nämligen av 2 § LAS att kollektivavtal kan ersätta dessa regler.

Så med andra ord om inget annat är avtalat i kollektivavtal så räknas all anställningstid.

Franck OlofssonRådgivare