Alla arvingar utom bröstarvingar kan uteslutas genom testamente

Hej!

Jag och min bror är ensamstående utan barn, min bror har tidigare varit gift men nu skild. Vi har en bror som är bortgången med barn efter sig.

Vi har alla samma föräldrar som inte längre lever, bara en faster och kusiner som nästa steg.

Båda driver vi egna AB med varsin kollega med Partneravtal ang. företagets kvarlåtenskaper vid bortgång.

Men hur är arvsrätten om ngn. av oss dör?

Tanken är att jag och min levande bror ärver varandra!

Kan man testamentera vem som helst som arvtagare så inte syskonbarnen ärver ngn av oss, oavsett om vi går bort samtidigt eller att den andra redan har ärvt den andra?

Mvh

A

Lawline svarar

Det är ärvdabalken (1958:637) (ÄB) som reglerar frågor gällande arv. Jag tolkar din fråga som att både du och din bror vill att ni ska ärva varandra utan att er kvarlåtenskap ska gå till er avlidne brors barn. Det är endast bröstarvingar, dvs. den avlidnes avkomlingar som man inte kan göra arvslösa. Den avlidnes bröstarvingar har alltså alltid rätt till arv, då de hör till den första arvsklassen (ÄB 2 kap. 1 §). De andra arvsklasserna kan uteslutas genom ett testamente och då varken du eller din bror har egna barn så kan ni testamentera er kvarlåtenskap åt vem som helst. Det resulterar i att ni alltså kan testamentera er kvarlåtenskap åt varandra utan att er avlidne brors barn har rätt till er kvarlåtenskap.

Sammanfattning:
Man har rätt att testamentera hela sin egendom till vem som helst, om man inte själv har bröstarvingar. Det är alltså endast bröstarvingar vars arvsrätt inte kan uteslutas. Detta innebär att både du och din bror kan testamentera er kvarlåtenskap till varandra eller till någon annan.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare