Allmän preskriptionstid

Vi är två bostadsrättsföreningar som delvis delar fastighet, och därför har nära samarbete och delar på vissa kostnader (t ex el och vatten). Nu har det uppdagats att båda föreningarna sedan 2013 har glömt dela på kostnaderna för att rengöra trapphusmattor. Den brf som betalat samtliga fakturor vill nu kräva in denna skuld från den andra brf som glömts faktureras, som inte avser betala. Har den andra brf rätt att avstå betala denna skuld, bara för att den så här sent faktureras för kostnader som uppstod under de senaste 5 åren? Finns det ett juridiskt krav på hur snabbt en faktura måste skickas efter skulden/kostnaden uppstod? MVH & OSA Lennart

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör preskription av en fordran, alltså hur lång tid någon har på sig att kräva betalt för en skuld.

En fordran preskriberas som huvudregel tidigast tio år efter sin tillkomst (2 § preskriptionslagen). Kortare preskriptionstid gäller om parterna kommit överens om det, men så tycks inte vara fallet nu. Er bostadsrättsförening har därför ingen rätt att vägra betala skulder från 2013.

Jag vill också lyfta att preskriptionstiden för fordran mot konsumenter inte enligt huvudregeln är tio år, utan tre år (2 § 2 st preskriptionslagen). Detta är inte relevant för er bostadsrättsförenings skuld till den andra bostadsrättsföreningen, utan är en ren konsumentupplysning från min sida.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare