Alternativt skyddsbehövande, möjligt att resa till sitt hemland?

Hej, kan man resa från Sverige till hemlandet om man har status som alternativt skyddsbehövande men ändå fått permanent uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du uppger i din fråga att du fått uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande vilket innebär att du beviljats ett tidsbegränsat uppehållstillstånd och inte ett permanent uppehållstillstånd. Om du fortfarande har skyddsskäl när uppehållstillståndet slutar gälla kan du få förlängt uppehållstillstånd.

Beviljat uppehållstillstånd innan 20 juli 2016

I det fall ansökan inkommit till migrationsverket och man har fått ett beviljat uppehållstillstånd innan den 20 juli 2016 gäller utlänningslagen. Ett uppehållstillstånd för en alternativt skyddsbehövande ska vara i minst 3 år, 5 kap. 1 § utlänningslagen.

Beviljat uppehållstillstånd efter 20 juli 2016

I det fall ansökan inkommit till migrationsverket efter den 20 juli 2016 medför statusen att man i Sverige får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd i 13 månader, 5 § lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige.

Som alternativt skyddsbehövande har du fått ett uppehållstillståndskort, vilket utgör din resehandling och identitetshandling. Under tiden som du har uppehållstillstånd kan du resa in och ut ur Sverige, men du måste ha ett giltigt pass samt ett giltigt uppehållskort för att kunna återvända till Sverige.

Så länge du kan uppvisa de handlingarna, och du återvänder till Sverige innan uppehållstillståndet löper ut så kan du besöka ditt hemland.

migrationsverket kan du läsa mer om ditt uppehållstillstånd som alternativt skyddsbehövande.

I det fall att du har permanent uppehållstillstånd

I detta fall kan du också resa från Sverige till ditt hemland förutsatt att du har giltiga handlingar att uppvisa.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare