FrågaEKONOMIÖvrigt28/09/2019

Amerikanska FCPA (anti-korruptionslagstiftning) tillämplighet i Sverige

Foreign Corrupt Practices Act.

Hej, min fråga rör ovan lag i USA som appliceras även på Svenska företag, t.ex. Ericsson och Swedbank, hur kommer det sig att USA kan styra och ställa bland svenska företag?

Gäller det endast ifall företaget är aktivt i USA?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en intressant fråga du ställer. Svaret finner vi dock inte i svensk lagstiftning, utan snarare i den amerikanska lagen du hänvisar till (FCPA).

Inledningsvis kan man konstatera att FCPA har en väldigt lång räckvidd. Detta beror på att USA anser sig ha jurisdiktion när en amerikansk bank har varit inblandad, om amerikanska post- eller telesystemet har utnyttjats eller om amerikanska servrar har använts. I den globaliserade kommunikationsvärld vi lever i så är risken mycket stor att någon av dessa enheter involveras även om man undviker att använda amerikanska dollar. Det behöver därmed inte vara ett företag som är aktivt i USA.

När det gäller banker som Swedbank är det vanligt att transaktioner sker i dollar vid något tillfälle och de därmed kan behöva passera det amerikanska banksystemet. Banker vill dessutom inte riskera att förlora sin "licens" till det amerikanska banksystemet och därmed möjligheten att handla i dollar, något som kan ske då FCPA är ganska nära kopplad till SEC (amerikanska finansinspektionen) som kan vidta åtgärder om inte amerikansk revisionslagstiftning efterföljs(ex. du bokför något som en legitim kostnad när det egentligen är en muta).

Kortfattat kan man konstatera att den amerikanska FCPA lagen har en väldigt lång räckvidd. Orsaken till det är den väldigt extensiva tolkning av lagens lydelser som USA använder. Mycket av styrkan bakom FCPA ligger emellertid i USA:s position som ekonomisk stormakt. Att bli utesluten ur den amerikanska marknaden eller det amerikanska banksystem kan få vittgående konsekvenser för många globala bolag som Ericsson och Swedbank. Det leder allt som oftast till att man helst betalar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet så återkommer jag.

Hashim Mohammed RithaRådgivare