Andelar i lägenhet för uppskovsavdrag för blivande sambos

Jag och min flickvän skall köpa en lägenhet. Lägenheten kostar 3.400000 kr. Jag har en lägenhet sedan tidigare och kan efter försäljning lägga in ca 800000 i kontantinsats. Detta efter att fått uppskov på vinsten. Hon kommer inte kunna lägga in någonting till kontant insatsen. Hur rekommenderar du/ni att vi gör? Sambolagen gör ju i min värld gällande att det man går in i delar man lika vid försäljning om inget avtal upprättats. För att få uppskov med skatten så måste min del i lägenheten bli större än hennes. (70/30). Hur korresponderar ägarandelen med sambolagen om inte ett avtal upprättats. Kan det bli så att vid en framtida försäljning så delar vi lika på bostaden men tidigare uppskov av skatt betalas enbart av mig? med vänlig hälsning Fredrik Jonsson

Lawline svarar

Hej Fredrik,

Uppskovsbelopp som du får på skatten på skatten kommer under alla omständigheter att behöva betalas av dig eftersom det är du som gjort den tidigare kapitalvinsten, på den tidigare lägenheten, och det är därför du som skall skatta.

Ditt uppskovsbelopp, på den nya lägenheten får enligt IL 47:7 2 st inte vara större än 1.450.000 multiplicerat med din andel i lägenheten. Det förutsätter att vad du betalar för den nya lägenheten, inklusive med hjälp av lån, är minst lika mycket som du fått för den gamla. Om du sålde den gamla lägenheten för 800.000 så måste din andel vara 55.2% (800/1450 = .552) för att du ska få uppskov med hela beloppet.

Enligt 3 § samboL är sambors gemensamma bostad samboegendom, det innebär att den ska delas lika när samboförhållandet upphör genom bodelning.

Med hänseende till inkomstskattelagen så bör det vara så att sambolagen inte påverkar din ägandeandel i bostaden innan förhållandet upphör och det blir bodelning. Vill man vara riktigt säker bör man dock ha ett samboavtal som reglerar det.

Thomas HefnerRådgivare