Andrahandshyresgäst har ångrat sig - går inte att få tag på.

Hej.

Jag har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand. Kontraktet är påskrivet och hyresgästen och jag har en uppsägning på 3 månader. Men nu har hen ångrat sig men inte meddelat mig. Detta har jag fått höra från andra. Hyresgästen svarar inte på mina samtal. Hur ska jag gå till väga?

Med vänlig hälsning

D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni har ingått ett avtal om uthyrning av lägenheten, vilket är bindande för såväl dig som hyresgästen. Hyresgästen har inte hört av sig till dig och inte heller svarat på dina samtal. Hyresgästen har därför inte sagt upp avtalet, och avtalet gäller fortfarande. Jag föreslår dock att du avvaktar med att vidta några åtgärder till dess att den första hyran förfaller till betalning; än så länge har ju hyresgästen faktiskt inte brutit mot avtalet. Om hyresgästen inte betalar hyran allteftersom den förfaller till betalning har du rätt att kräva honom eller henne på pengar. Om hyresgästen vägrar att betala förfallna hyror kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande (se mer information här).

Nästa fråga är under hur lång tid avtalet löper och om du vill säga upp avtalet. Om ni har ingått ett avtal på bestämd tid, det vill säga med ett slutdatum för hyrestiden, kommer avtalet att löpa ut det datum ni har bestämt. Jag föreslår i så fall att då att du låter avtalet löpa, och sedan kräver hyresgästen på pengar för obetalda hyror, om han eller hon inte betalar.

Om ni däremot har avtalat om uthyrning på obestämd tid kommer avtalet inte att löpa ut per automatik. Du kan då istället välja att säga upp avtalet. Eftersom det är en bostadsrätt du hyr ut, och jag förmodar att det är den enda lägenheten du hyr ut, gäller lagen om uthyrning av egen bostad. Enligt lagen kan du säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar närmast tre månader från uppsägning. Det innebär att om du säger upp avtalet i mitten av juli löper avtalet fram till och med månadsskiftet okt/nov. Anledningen till att uppsägningstiden är längre än den ni avtalat om är att lagen om uthyrning av egen bostad föreskriver vissa tvingande uppsägningstider.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare