Andrahandsuthyrning

Hej jag hyr en hyresrätt sedan 15år tillbaka, jag har inneboende och har i princip haft det hela tiden, nu vill hyresvärden vräka mig och påstår att jag har hyrt ut lägenheten i andra hand, jag är själv inte skriven på adressen och är mycket borta pga min sjukdom, jag vistas mycket utomlands för olika behandlingar och står nu skriven hos min ex så hon kan kolla posten och betala mina räkningar.

Jag har alltid varit skötsam och inte varit sen men hyrorna under alla dessa år så gjorde mina inneboende en fest en gång när jag var bortrest och då kom någon som bad dem dämpa sig vilket de gjorde.

Nu till min viktigaste fråga.

Kan hyresvärden vräka mig lagligt för att jag inte står skriven på den adressen och för att de hävdar att jag har hyrt ut min lägenhet i andra hand, vilket jag aldrig har gjort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som hyresgäst så har du rätt att ha inneboende men andrahandsuthyrning kräver hyresvärdens eller hyresnämndens tillstånd, 12 kap. 39-40 §§ JB. Din hyresvärd verkar vara av uppfattningen att du inte inte bor i lägenheten i tillräcklig utsträckning och att personen i din lägenhet förfogar över lägenheten för eget bruk. Om du inte är boende på adressen i tillräcklig utsträckning betraktas det som en olovlig andrahandsuthyrning vilket utgör en grund för uppsägning enligt 12 kap. 46 § JB eller 12 kap. 42 p. 3 § JB.

Hyresvärden måste ta vidare uppsägningen till hyresnämnden om uppsägningen skett enligt 12 kap. 46 § JB. Detta måste ske en månad efter uppsägningstidens utgång för att få verkan, 12 kap. 49 § JB. Har lägenheten sagts upp med omedelbar verkan enligt 12 kap. 42 § JB gäller andra förfaranderegler och tvisten handläggs då av tingsrätten.

Du måste inte vara folkbokförd på adressen men folkbokföringen spelar roll som bevisning. Utan att veta mer kan jag inte ge dig ett mer precist svar men det du kan göra är främst att ta fram sådan bevisning, om det finns, som styrker att du bor i lägenheten i beaktansvärd utsträckning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare