Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag har en bostadsrätt som jag bor tillsammans med min sambo. Bostadsrätten är enbart min för jag köpte den innan jag träffade min tjej.

Nu är det så att min tjej ska studera i en annan stad i 2 år och jag vill flytta med och hyra ut min lägenhet i 6-12 månader.

Har pratat med styrelsen och de säger att jag inte får hyra ut den för jag har inget skäl dvs jag ska inte studera eller arbeta på annan ort.

Får jag hyra ut min bostadsrätt när jag flyttar med min sambo till en annan ort pga hennes studier?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall är 7 kap. 10 § bostadsrättslagen (1991:614) tillämplig, som innebär att samtycke från styrelsen krävs för att kunna hyra ut sin bostadsrätt. Om styrelsen vägrar att ge tillåtelse, kan man enligt 7 kap. 11 § BRL, göra en ansökan hos hyresnämnden att fatta ett beslut i frågan. Om hyresnämnden ger tillåtelse, då blir inte styrelsens vägran gällande, och du får istället lov att hyra ut din lägenhet i andra hand. I paragrafen står det att tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Det är hyresnämnden som ska besluta om dessa omständigheter föreligger i ditt fall. Att göra en ansökan hos hyresnämnden och få ärendet prövat är kostnadsfritt, och du hittar mer information på www.hyresnamnden.se.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare