Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej.

Vilka anledningar är godkända/giltiga hos föreningen för andrahandsuthyrning för bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att det ska vara tillåtet att hyra ut lägenheten behöver du alltid ha styrelsens medgivande eller hyresnämndens tillstånd.

Exempel på giltiga skäl till att hyra ut en bostadsrätt i andra hand:

- Om du ska flytta ihop med din sambo för att testa att bo ihop

- Arbete, studier, värnplikt eller vård av anhörig på annan ort

- På grund av sjukdom

- När du hyr ut till egna barn

- När du hyr ut till närstående

- Om du har svårt att få din bostad såld på grund av marknadsläget

Om du ska hyra ut av dessa skäl är det troligt att bostadsrättsföreningen godkänner din uthyrning. Dessutom kan bostadsrättsföreningen tillåta fler anledningar till uthyrning. I sådant fall ska dessa stå utskrivna i bostadsrättsföreningens stadgar.

Om du inte skulle få din ansökan godkänd:

Om din ansökan inte skulle bli godkänd kan du överklaga beslutet hos Hyresnämnden. Skulle Hyresnämnden ge dig rätt att får du hyra ut bostaden baserat på detta beslut, trots att bostadsrättsföreningen inte vill det.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare