Andrahandsuthyrning kan bli en dyr historia

Hej!

Jag har idag en hyresrättslägenhet där jag har ett förstahandskontrakt, som jag sedan hyrt ut i andrahand till en tjej.

Detta var helt okej med min hyresvärd osv.

Jag lämnade 3 nycklar till tjejen som hyrde av mig, men när hon lämnade tillbaka lägenheten fanns det bara 2 nycklar då hon tappat bort en.

Tjejen har inte råd och vägrar betala för låsbytet som min hyresvärd kräver mig på.

Har min hyresvärd rätt i att kräva mig på pengarna? Hur kan jag göra för att kräva detta från tjejen som hyrt lägenheten av mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är fruktansvärt enerverande att andrahandshyresgästen inte vill göra rätt för sig utan att du ska behöva inleda en process mot henne, men vill jag vill ärlig och berätta för dig att du inte befinner dig i den bästa av sitsar.

Du har i egenskap av förstahandshyresgäst ett relativt omfattande skadeståndsansvar. Det är nämligen på det viset att förstahandshyresgästen, vid en andrahandsupplåtelse, är ansvarig för skada som uppstår genom andrahandshyresgästens vållande (borttappandet av nyckeln). Detta framgår av 12 kap. 24 § st. 1 och 4 Jordabalken tillsammans med Högsta domstolens avgörande i NJA 2014 s. 465. Rimligen bör detta ansvar även sträckas till de nycklar som hyresvärden har lämnat ut till dig eftersom de har en sådan central roll i användningen utav din lägenhet. Hyresvärden äger (förmodligen) lägenheten och du har en nyttjanderätt till den. Därmed har du en skyldighet att hålla rätt på de nycklar som framgår i ert hyresavtal (eller muntligt er emellan). Därför är det rimligt att du får stå kostnaden för låsbytet. Jag förstår att du helst skulle vilja att hyresvärden kräver den slarviga andrahandshyresgästen och kräver betalning av henne, men på det viset fungerar det dessvärre inte. Hyresvärden har slutit hyresavtal med dig, och om du väljer att hyra ut din lägenhet i andrahand så får du stå ditt kast för det fall andrahandshyresgästen slarvar bort nycklar.

Jag förstår att du vill kräva andrahandshyresgästen på kostnaden att betala låsbytet, men det kan kosta dig en hel del tid och pengar. Det kräver nämligen att du vänder dig till domstol och väcker en skadeståndstalan mot henne. Men jag vill informera dig om att bara ansökningsavgiften kostar 2800: -, och till det hör att det är absolut ingen säkerhet att du kommer vinna målet. Därför, om jag vore i din sits så skulle jag betala kostnaden för låsbytet och sedan acceptera det faktum att det inte är värt att starta en process mot andrahandshyresgästen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh
Fredrik RisingRådgivare