Andrahandsuthyrning och besittningsrätt till bostadsrätt

Vi har under 2 árs tid låtit vår barnflicka bo i en bostadsrätt vi äger i utbyte mot barnpassning. Vi bor själva i en närliggande bostadsrätt. Nu kan hon inte jobba åt oss längre men hon vill inte flytta ut, utan hon hävdar besittningsrätt. Hur går vi tillväga för att återfå vår bostadsrätt så vi kan sälja den. Vi har inget skriftligt avtal med henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Besittningsrätt innebär att en hyresgäst normalt sett har rätt att bo kvar i en bostad efter att två år passerat, och har oftast även rätt att få sitt hyresavtal förlängt oavsett om hyresvärden vill avsluta hyresavtalet. Detta rör främst hyresrätter.

Gällande bostadsrätter som i ert fall gäller numera nya regler.

Den 1 februari 2013 började en ny lag för uthyrning av bostadsrätter att gälla – lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad, även kallad "privatuthyrningslagen", se här. Hyresgäster som efter 01/02 - 2013 hyr en bostadsrättslägenhet i andra hand saknar helt besittningsskydd. Den enda möjlighet en andrahandshyresgäst har till besittningsskydd av en bostadsrätt vore ifall ni hyrt ut andra eventuella bostadsrättslägenheter innan hon flyttade in. 1 § 1 st. stadgar nämligen undantaget, att "om fler än en lägenhet upplåts, gäller lagen endast den första upplåtelsen." En andrahandshyresgäst har inte heller rätt till förlängning av hyresavtalet så vidare detta inte avtalats om (3 § 3 st.).

Är inte undantaget för handen i ert fall kan alltså något besittningsskydd för er barnflicka inte uppstått, och hon har ingen rätt att bo kvar i bostaden.

Är det så att ni innan kommit överens om hur länge hon skulle få hyra bostaden så upphör avtalet att gälla det avtalade datumet. Hon ska med andra ord vara utflyttad dagen efter. Har ni inte kommit överens om hur länge hon skulle bo i lägenheten utan avtalet löper på obestämd tid behöver ni först säga upp hyresavtalet för att det sedan ska upphöra att gälla (3 § 1 st.). I det fallet har ni rätt att säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen (Om ni t.ex. säger upp hyresavtalet den 12 december, upphör det att gälla den 30 januari). Uppsägningen ska vara skriftlig, se närmare 12 kap. 8 § JB.

Mitt råd är att ni talar om för er barnflicka att hon saknar besittningsskydd och inte längre har rätt att bo kvar i bostaden, och förhoppningsvis flyttar hon ut självmant. Vägrar hon trots det att flytta kan ni vända er till kronofogden eller tingsrätten med ett yrkande om avhysning, se här. När tingsrätten meddelar dom får Kronofogden därefter verkställa utflyttningen och er hyresgäst kommer att få ersätta rättegångskostnaderna. Visserligen kan den här processen ta flera månader, och därför råder jag er att informera er hyresgäst att visserligen kommer det senare alternativet innebära en tidsutdragen process för er, men en dyr för henne. Förhoppningsvis är det tillräckligt påtryckningsmedel för att hon ska börja packa väskorna.

Lycka till med er hyresgäst! Är det någonting mer ni undrar över är ni välkommen att kommentera nedan eller ställa en ny fråga.

Vänligen,

Elin RidegRådgivare