Andrahandsuthyrning tillåten

Hej. Min mamma vill flytta till Danmark men vill inte vara tvungen att säga upp sin hyresrätt i Sverige. Hon vill hyra ut den till mig i andra hand men hon vill även kunna ta bort sin adress härifrån och skriva in sig i Danmark. Är det möjligt? Hon behåller sin hyresrätt men tar bort sin adress därifrån och hyr ut den till mig? Jag är även inskriven på adressen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om din mor, som ska bosätta sig i Danmark, kan hyra ut sin hyresrätt i andra hand till dig. Jag kommer i mitt svar använda 12 kap Jordabalken.

Vad säger lagen

Bestämmelser som rör hyra och andrahandshyra finner man i 12 kap. Jordabalken (JB). I 12:39 JB framgår att hyresgästen inte utan hyresvärdens samtycke får hyra ut lägenheten i andra hand. Av samma bestämmelse framgår dock att det finns undantag från denna huvudregel. Dessa undantag finner man i 12:40 JB. Här stadgas det att hyresgästen får hyra ut i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.

Tillstånd från Hyresnämnanden lämnas enligt bestämmelsen i två fall; för det första om hyresgästen vill hyra ut i andra hand på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete, eller studier på annan ort med mera. Värt att notera är att det ska finnas "beaktansvärda skäl för upplåtelsen". Detta betyder att det måste finnas ganska stark anledning bakom önskemålet att få hyra ut i andra hand. För det andra ska hyresnämnden tillåta andrahandsuthyrning om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Vad innebär detta för dig? - Detta innebär att din mor måste samtala med sin hyresvärd för att få rätt att hyra ut i andra hand till dig. Om hon får tillstånd av hyresvärd så har du rätt att flytta in.

*Ska tilläggas att din mor kan bli obegränsat skattskyldig enligt 3 kap 3 § och 7 § inkomstskattelagen om hon har kvar nyttjanderätten till lägenheten i Sverige. Detta kan innebära att hon dubbelbeskattas i både Sverige och Danmark. Detta är dock en avstickare och besvarar inte din fråga men kan vara något att ytterligare överväga för din mor.

Oscar RudénRådgivare