Andrahandsuthyrning utan tillstånd kan bli problematiskt

Jag hyr en lägenhet i andrahand men är oftast hos min flickvän. Jag funderar på att börja hyra ut min lägenhet på Airbnb för att den ska slippa stå tom. Hur fungerar det? Måste jag fråga hyresvärden om lov? Om jag gör det utan lov, vad är konsekvenserna? Begår jag ett brott? Har läst en del men har inte blivit klokare då det nyss kommit en ny lag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag rekommenderar dig att både stämma av med din hyresvärd (förstahandshyresgästen) och förstahandshyresgästens hyresvärd (fastighetsägaren), annars finns det en risk att hyresrätten och hyresavtalet sägs upp till omedelbart upphörande (JB kap. 42 § p. 3).

Din hyresvärd (förstahandshyresgästen) har fortfarande kvar sina förpliktelser gentemot sin hyresvärd (fastighetsägaren), se NJA 2014 s. 465. Det innebär rimligen att fastighetsägaren alltid måste lämna sitt samtycke för det fall förstahandshyresgästen eller andrahandshyresgästen vill upplåta hyresrätten (JB 12 kap. 39 § st. 1). Samtycke behövs däremot inte för det fall hyresnämnden skulle lämna sitt tillstånd till uthyrningen (JB 12 kap. 40 §). Jag har dock svårt att se hyresnämnden bevilja det. Möjligen om du kan åberopa beaktansvärda skäl för att du vill hyra ut hyresrätten, till exempel att du vill provbo med din flickvän i hennes bostad. Helst bör det vara någonting ytterligare eftersom det är nog främst tänkt att regeln ska fungera gentemot förstahandshyresgästens underhyresgäst (dig), och inte underhyresgästens underhyresgäst (potentiell hyresgäst 3).

Summa summarum: Prata med din hyresvärd och dennes hyresvärd för att undvika problem. Jag gissar på att du inte kommer vinna någon framgång eftersom det blir för rörigt med ännu en hyresgäst.

Mvh

Fredrik RisingRådgivare