Andrahandsuthyrning vid studier på annan ort

Hej!

Jag ska hyra ut min lägenhet i andrahand med motiveringen studier på annan ort.. det som saken tillhör är att jag bor i Hägersten nu (Solberga/Älvsjö) och ska plugga på Bosön (Lidingö)

Anledningen att jag behöver bo på campus är för att pendlingen är MINST 1h + 10 min med dåliga kommunikationer, så det är inte lätt att ta sig fram och tillbaka. Vi har tidiga dagar med väldigt mycket träning vilket gör att campus blir avgörande.

Är det troligt att dom ger avslag för att dom anser att Lidingö tillhör Stockholm och att jag likväl kan pendla?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att du måste ha hyresvärdens tillstånd för att få hyra ut din lägenhet i andra hand, 12 kap 39 § 1 st JB. Undantag gäller om hyresgästen har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och Hyresnämnden kan då lämna tillstånd för andrahandsuthyrningen. Som beaktansvärda skäl räknas bland annat ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse eller därmed jämförbara förhållanden, 12 kap. 40 § 1-2 st.JB.

I ditt fall blir frågan om det verkligen uppfyller rekvisitet "på annan ort". I kommentaren till lagstiftningen så anges en riktlinje om 8-10 mil och cirka en och en halv timmes enkel resväg. Det är därför möjligt att du får avslag på din begäran med hänvisning till att det är inom pendlingsavstånd och inte "på annan ort" i juridisk mening.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare