FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2020

Ändring av barnets boende

Hej

Hur gör man om exet ej vill låta 12 årig dotter flytta till sin får hon vill ej bo hos mamman men mamman har egen vårdnad. 12 åring ångest varje gång hon ska till mamman .socialen hjälper ej.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är lite svårtolkad men jag uppfattar den som att dottern inte vill bo hos sin mamma som har ensam vårdnad och är boendeförälder.

Alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge tas med utgångspunkt i vad som är förenligt med barnets bästa. Vidare har barnet rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar, barnet har även rätt att komma till tals och hänsyn ska tas till barnets vilja i ovanstående frågor med beaktande av barnets mognad och ålder (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Båda föräldrarna ska uppmuntra barnet att träffa och ha en god relation med den andra föräldern, att försöka påverka barnet att inte vilja träffa den ena föräldern ligger den utövande föräldern till last i en eventuell framtida vårdnadstvist.

I ditt fall har mamma ensam bestämmanderätt i frågor rörande barnets boende eftersom hon är ensam vårdnadshavare. För att domstolen vid en tvist ska kunna bestämma vem av föräldrarna som barnet ska bo tillsammans med krävs det att vårdnaden är gemensam. Skulle man i din situation försöka få till en ändring i boendet och därmed även vårdnaden och barnet tydligt klargör att hon inte vill bo med mamman, kommer rätten på grund av barnets ålder lägga en större vilt vikt vid barnets vilja. Detta förutsatt att barnet inte har blivit påverkat av den ena föräldern att inte vilja träffa den andra föräldern.

Det krävs alltså att vårdnadsfrågan prövas på nytt om boendet ska ändras mot mammans vilja. Så länge mamman har ensam vårdnad har hon även bestämmanderätt över barnets boende.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare