Ändring av pris efter orderbekräftelse

Jag har köpt två fåtöljer av ett möbelföretag. Jag har betalt handpenning och har en orderbekräftelse på varorna och totalpris.

Nu menar företaget att vi fick fel pris då dom hade gett för mycket rabatt. Nu vill dom justera ordern och sätta ett annat pris. Dyrare. Vi anser att vi inte gjort något fel och det som är skrivet i orderbekräftelsen är det som gäller. Vad är det som gäller i den här situationen? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Haj, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

I detta fall tillämpar man grundläggande avtalsrättsliga regler genom avtalslagen (AvtL).

Enligt 1 § AvtL är avtal bindande. I lagen står det "Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.". Detta betyder att när du köper varan så ger du (i ordalyselde med lagen) ett "anbud" så fort möbelföretaget har skickat en orderbekräftelse (en "accept"), är avtalet bindande. Med andra ord begår företaget avtalsbrott om de justerar priset.

Vad kan du göra nu?

Om du är i behov av ytterligare vägledning kan du boka tid hos Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Hoppas du fick vägledning i frågan, lycka till!

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare