Ändring av samboavtal

Hej! Jag och min pojkvän ska flytta ihop till en nyproduktion där han står på lägenheten och har betalat kontantinsatsen. Om jag skriver på ett samboavtal men sedan betalar hälften av kontantinsatsen om ca 6 månader, skulle det upphöra eftersom att jag då äger halva bostaden eller vad händer? Jag undrar även om hur det blir med lånet eftersom att det står på honom, kommer hälften att läggas över på mig också?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Samboavtal regleras av bestämmelserna i Sambolagen (SamboL).

Genom ett samboavtal kan samborna bl.a. avtala om att viss egendom inte ska ingå vid en eventuell framtida bodelning. För att sedan ändra det som avtalats kan samborna upprätta ett nytt avtal som ersätter det tidigare avtalet (se 9 § SamboL). Ett samboavtal upphör därmed inte per automatik att gälla på grund av exempelvis ändrade ägandeförhållanden utan det krävs att ni aktivt ersätter avtalet med ett nytt.

Angående lån kan sägas att de inte följer med till den nya ägaren vid överlåtelse av hela eller delar av egendomen som lånet tagits för. Om ni önskar att båda två ska stå på lånen kan ni däremot höra med banken som har gett lånet och se om det är möjligt att genomföra.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare