Angående bevisbörda

Hej,

Jag hyrde en lägenhet i andrahand i ca 1,5 år och betalade en deposition på 5000 kr. Innan jag flyttade ut kom hyresvärden och inspekterade lägenheten för att säkerställa att allt fungerade som det borde. Hon godkände att lägenheten var i gott skick . Dock påpekade hon att vredet på spisfläkten satt lite löst och ansåg att jag borde stå för ersättning av vredet. Jag gick med på det och hon behöll depositionen för att kunna bekosta det nya vredet. Tanken var att hon skulle skicka tillbaka resten av depositionen inom 1 månad. Jag hör av mig till henne efter 3 månader och undrar varför hon inte har skickat resten av depositionen. Då nämner hon att hon inte kommer betala tillbaka resterande summa eftersom att hon bestämde sig för att hyra ut lägenheten igen och de nya inneboende noterade efter en veckas inflyttning att ugnen inte fungerade korrekt. Nu anklagar hon mig för att ha förstört ugnen när jag vet att den fungerade utmärkt när jag flyttade ut. Hon kontrollerade dessutom ugnen vid sin inspektionen men nu på står hon att hon inte gjorde det grundligt Får hon göra så enligt lagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår det rätt har ni upprättat ett depositionsavtal som går ut på att din hyresvärd ska kunna använda sig av 5000 kr för att täcka kostnader som du kunde komma att orsaka under din vistelsetid. Givetsvis får hon inte behålla pengarna om du inte har orsakat några skador. Om det är som du säger, att du inte orsakade skadorna på spisen, har din hyresvärd inte rätt att behålla vad som återstår av depositionen. Du har alltså rätt att få tillbaka pengarna.

Bevisbörda

Tyvärr är det en sak att ha rätt, och en annan sak att få rätt. Jag tänkte därför redogöra lite kort för hur jag tror att en domstol hade bedömt saken. Det som ofta avgör tvister är vem som har bevisbördan för olika påståenden. Jag tror att bevisbördan hade sett ut på följande sett i ditt fall. Du måste bevisa dina påståenden:

1. att det föreligger ett depositionsavtal,

2. att du har betalt depositionen

3. att din hyresvärd inte har betalt tillbaka depositionen

Om du har bevisat detta, vänder bevisbördan antagligen till din hyresvärd som å sin sida måste bevisa att spisen inte fungerar. Hon måste dessutom i vart fall göra sannolikt att spisens skador uppkommit under din vistelse, och att skadan uppstått genom att du har vanvårdat spisen.

Men tanke på att din hyresvärd antagligen kommer att ha svårt att styrka ovanstående, tror jag att du hade haft en ganska god chans att vinna en sådan tvist vid domstol.

Problemet som uppstår för dig är att du måste stämma din hyresvärd för att få tillbaka dina pengar. Det är ju din hyresvärd som har pengarna, och du kan inte få tillbaka dem om du inte lyckas övertala din hyresvärd att du har den juridiska rätten på din sida och hon väljer att återbetala dem frivilligt, eller vända dig till en domstol för att få detta fastställt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se

Carl Trolle OlsonRådgivare