FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/04/2021

Ångerrätt genom distansavtalslagen där ingen återbetalning skett

Hej!

Jag som privatperson hade beställt några varor sedan gjort en retur på vissa grejer. Jag märker att det har gått en månad som jag inte fått min återbetalning, så jag går in i webbsidan för att kolla om jag kanske missat något men då märker jag att på mina tidigare retur som jag gjort innan, inte heller återbetalades och där fanns även en från förra året. Borde inte företaget hört av sig? Om det liksom finns fyra returer utan att dem gett tillbaka mina pengar det krävdes alltså att jag går in och av en slump se dessa andra returerna. Hur borde jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet tyvärr inte specifika detaljer kring ditt fall, därför kommer detta svar innehålla generella regler kring ångerrätt och vilka skyldigheter och rättigheter köpare respektive säljare har vid ett ångrat köp. Samt hur du ska gå tillväga om företaget inte vill hjälpa dig.

Först vill jag klargöra att jag tolkar det som att du köpt varan online och sedan valt att ångra ditt köp. Vid dessa typer av köp är det distansavtalslagen som är tillämplig (1 kap. 1-2 § Distansavtalslagen (DAL))

Din ångerrätt

I 2 kap. 10 § DAL framgår att du som konsument har rätt till 14 dagars ångerrätt från dagen du fick varan i din besittning. Som konsument ska du då sända ett tydligt meddelande om att du vill utöva din ångerrätt på varan, detta kan göras genom standardformulär. Idag får du som konsument ofta en sådan i samband med köpet. Om du har anmält detta till näringsidkaren får meddelandet om ångrat köp åberopas även om det inte når fram.
Ångerfristen för varor är från och med den dagen du fått varan i din besittning (2 kap. 12 § DAL) men den börjar inte löpa fören du som konsument fått information om ångerrätten.

Undantag för ångerrätten

Specialtillverkad vara som har tillverkats utifrån din beskrivning

Varor som snabbt förverkas eller blir gamla t.ex. livsmedel

Varor med bruten försegling och som inte kan återlämnas på grund av hälso-eller hygienskäl, t.ex. underkläder.

Matkassar

Lösnummer av tidning eller tidskrift.

När konsumenten utövat sin ångerrätt

När en konsument utövat sin ångerrätt ska näringsidkaren göra en återbetalning senast inom 14 dagar från den dagen näringsidkaren mottog konsumentens meddelande om att hen vill ångra sitt köp.

Ditt fall

Först och främst rekommenderar jag dig att kontakta företaget med bevis på att du returnerat varan inom tidsfristen. Dvs. 14 dagar. Detta kan du göra genom att uppvisa dina returkvitton kopplade till de returer du gjort.
Om företaget ändå säger att du inte har ångerrätt bör du kontakta konsumentverket eller, om företaget inte är svenskt, ska du kontakta ECC.

Om företaget hävdar att returen inte kommit fram måste företaget kunna visa att du varit vårdslös men i regel är det företaget själva som har ansvar för varan när du skickar tillbaka den. Om ni inte kan komma överens ska du kontakta ARN.

För mera information kring vart du kan vända dig se HÄR.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare