FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/04/2018

Ångerrätt / katthem

Jag lämnade min sons katt till katthemmet för 2 dagar sedan och fick betala katthemmet drygt 1000:- Jag såg ingen annan utväg då katten både kissade och bajsade på sängar & mattor samt jamade hela nätterna. Min son är nu förtvivlad och kan inte sluta gråta så jag vill ta tillbaka katten från katthemmet. Vad har jag för rättigheter? Kan jag göra en ånger- försäljning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så betalade du katthemmet pengar för att ta över eran katt och nu vill du ha tillbaka både katten och de pengar du betalade.

Det går det inte att hitta stöd i lag för att hävda rätten till ånger. När du betalade katthemmet för att ta över katten så ingick ni två avtal med varandra och nu tillhör katten dem. Huvudregeln i svensk rätt är att avtal ska hållas men det är även parterna som styr avtalets innehåll. Det du behöver göra för att lösa denna situation är att höra med katthemmet och se hur de förhåller sig till denna omständighet som uppstått i efterhand. De kan möjligtvis erbjuda dig att köpa tillbaka katten och på så sätt har ni ett nytt avtal med varandra. Men det går inte att kräva tillbaka dina pengar eftersom avtalet om att dem ska ta över katten inte går att ogiltigförklara eftersom det saknas stöd i lag.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp, annars är du välkommen med ytterligare frågor,

med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare