Ångerrätt och reklamation för juicepress, där konsument efter att ha använt varan två gånger varit missnöjd med den

Hej,

Jag gjorde en retur på en citruspress som jag endast använde 2 gånger. Nu hävdar företaget att de vill att jag betalar 25% värdeminskning för att jag använde pressen. De sa aldrig att jag inte kunde använda den och deras policy säger "kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion." och "kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion."

Juicepressen har någon konstig smak/lukt så jag är inte intresserad av att behålla den, och jag vill inte betala 25% för en maskin som jag använda två gånger. Vad kan jag göra här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som din fråga är ställd utgår jag från att du har beställt juicepressen via internet eller på något annat sätt från distans, vilket innebär att distansavtalslagen är tillämplig. Jag utgår också från att du är konsument.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har en köpare av en vara ångerrätt i 14 dagar (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Det innebär att du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, och om du inte vill ha den kan du skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Däremot får du inte undersöka varan mer än nödvändigt. Om du gör det kan du bli skyldig att betala säljaren för värdeminskningen på varan (2 kap. 15 § andra punkten distansavtalslagen). Däremot krävs för att du ska bli ersättningsskyldig att du har fått information om att du inte får använda varan.

Ångerrätten gäller dock inte för varor som av hälso- eller hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas om det har använts (2 kap. 11 § distansavtalslagen). Som exempel på detta brukar underkläder nämnas. Det är oklart om en juicepress faller in under bestämmelsen. Du bör dock ha fått information om att du inte kunnat ångra köpet i sådant fall (2 kap. 2 § distansavtalslagen).

Reklamation

Du kan också slippa betala genom att du gör en reklamation där du påstår att varan är felaktig. En vara är felaktig om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet, inte kan användas för det den är avsedd för, köparen inte har fått information om en viktig egenskap eller om varan annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 § konsumentköplagen).

Att du har fått hem juicepressen och då märkt att den gör så att juicen smakar eller luktar konstigt, kan vara något som innebär att varan är felaktig. Det kan dock behöva göras en närmare bedömning.

Om varan är felaktig, kan du ha rätt att få en ny maskin, prisavdrag eller, om det inte skulle hjälpa, häva köpet och få pengarna åter (22 § konsumentköplagen).

Mitt förslag

Du kan hävda tre saker, som alla innebär att du inte skulle behöva betala för juicepressen:

1. Du har bara använt varan så mycket som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion.

2. Du har inte fått information om att du inte fick använda varan på det sättet.

3. Varan är felaktig, eftersom den gör att juicen smakar eller luktar konstigt.

Om företaget inte går med på dina krav, men du är övertygad om att du har rätt, kan du göra en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att du hör av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare