Ångerrätt vid köp av begagnad bil?

Hej

Jag köpte en bigagnad bil hos bil firma

Har jag ångerrätt att returnera den och om svaret är ja,hur många dagar gäller det.

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret för denna fråga beror på om du köpt bilen fysiskt hos bilfirman eller genom distansförsäljning.

Distansförsäljning

Om du köpt bilen på nätet av en bilfirma har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även sådana bilauktioner som har sin verksamhet enbart på internet samt vid hemförsäljning, när köpet görs någon annanstans än i näringsidkarens affärslokal.

Fysiskt köp

Genom att du genomfört köpet och troligen skrivit på avtalet har du och bilhandlaren ingått ett bindande avtal om köp av bilen. Huvudregeln är att avtal ska hållas. Rätten att ångra ett köp en viss tid efter att köpet genomförts är endast möjligt vid hem- och distansförsäljning (se ovan). Det finns alltså inte någon möjlighet att ångra köpet av bilen.

Fel på bilen?

Om bilen är behäftad med fel eller om leveransen av bilen blivit försenad finns möjlighet till att häva köpet.

För att hävning ska kunna bli aktuellt pga. fel på bilen krävs att felet inte kan åtgärdas genom reparation eller omleverans samt att det är av väsentlig betydelse för dig som köpare, 16, 22, 28 och 29 §§ konsumentköplagen.

Om förseningen av leverans av bilen till dig som köpare är av väsentlig betydelse kan hävning aktualiseras, 9 och 12 §§ konsumentköplagen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare