FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/06/2021

Ångerrätt vid köp på nätauktion?

Jag vann budgivningen på ett badkar på en nätauktion. Direkt efter jag vunnit budgivningen upptäckte jag att det var fel badkar jag budat på. Auktionsfirman kontaktades direkt och jag inte ville ha det

Badkaret kostade 3100kr + 15% i inropsavgift.

Det står på deras hemsida att auktionsfirman har rätt att ta ut ersättning för merkostnaden av en omförsäljning av köparen till ett maxbelopp av 1000kr. Stämmer det?

Har jag rätt att häva köpet? Jag har inte betalt eller hämtat det, det har gått 3 dagar sen budgivningen.

Måste jag betala auktionsfirman något för att jag inte vill ha badkaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ångerrätt
Utgångspunkten är att ett avtal har ingåtts när auktionen är avslutad. Du har dock ångerrätt om du har köpt varan på en nätauktion där det bara är möjligt att delta på distans (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Den lagstadgade ångerrätten för distansköp är 14 dagar (2 kap. 13 § distansavtalslagen). En förutsättning är att du har köpt varan av ett företag, och alltså inte av en annan privatperson.

Ersätta andra kostnader
Om du har ingått ett avtal och därmed accepterat de allmänna villkoren på företagets hemsida så blir du bunden av de villkor som företaget ställer upp. Det kan därför vara så att du behöver ersätta kostnaden för en omförsäljning.

Sammanfattningsvis har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, om du har handlat på nätet av ett företag. Köpevillkoren blir bindande för köpare vilket innebär en skyldighet att följa dessa.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare