FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/04/2021

Ångra en vara köpt från en amerikansk hemsida

Hej!

Jag köpte för ett tag sen en mobiltelefon av en amerikansk internetbutik, men när jag fick hem den ångrade jag köpet. Jag hittar dock ingen ångerblankett på den amerikanska sajten och undrar om det skulle räcka med att jag skriver ett brev och skickar tillbaka mobilen? Eller finns det något annat sätt jag kan gå tillväga för att häva köpet? Hade det varit någon skillnad om jag köpte den online i Sverige? Eller om jag köpte den i en riktig butik?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstått din fråga, har du alltså köpt en mobiltelefon online från USA vilket du nu ångrar. Nu undrar om du kan häva köpet och i så fall hur du ska gå tillväga för att göra det.

Att handla från företag utanför EU

Varor som beställs från ett land utanför EU räknas som privatimport. Det betyder alltså att du som konsument alltid måste betala moms på produkten och ibland även tull och andra avgifter som aktualiseras i samband med köpet. När du handlar utanför EU har du inte samma konsumentskydd som du har ifall du handlar en vara från ett land inom EU.

Om det amerikanska företaget inte tydligt vänt sig till svenska kunder och anpassat hemsidan efter en svensk marknad, så gäller inte den svenska lagstiftningen (EU-lagstiftning). Jag utgår från att den amerikanska sidan du handlat mobiltelefonen ifrån inte riktat sig mot svenska kunder och därför är det lagstiftningen i USA som blir aktuell. Det här betyder att det inte är säkert att du har rätt ångra ditt köp på samma sätt som om du köpt telefonen från ett företag i ett EU-land. Det är ditt ansvar som konsument att då ta reda på vilka riktlinjer som just det företaget du handlat av har. Det kan du göra genom att läsa vad som står på deras hemsida eller genom att kontakta dem och fråga om deras retur- och ångerpolicy.

Det är alltså inte en bra idé att bara skriva ett brev och skicka tillbaka mobilen. Du bör först vara säker på vad som gäller för just det företaget.

Om du hade köpt mobiltelefonen i Sverige

Om du istället hade köpt mobiltelefonen från en svensk hemsida hade du i enlighet med 2 kap. 10 § distansavtalslagen haft rätt att ångra ditt köp, förutsatt att du lämnar ett meddelande till säljaren om detta inom 14 dagar.

När det gäller köp i butik så har du som konsument, till skillnad från köp online, inte någon ångerrätt. Det är upp till butiken själva om de vill erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt och hur länge det ska gälla. De allra flesta butikerna ernjuder dock det här. Därför kan vi anta att om du köpte mobiltelefonen i en svensk butik, så hade du troligen kunnat ångra ditt köp och få pengarna tillbaka.

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare