FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal16/08/2021

Ångra husköp efter påskrivet köpekontrakt

Hej!

Jag och min sambo har skrivit på köpeavtal och betalat in handpenning för en villa med tillträde till våren. Nu har vi ångrat oss något och vill dra oss ur eller sälja så fort som möjligt.

Kan vi häva köpeavtalet om något sätt?

Hur fungerar det att sälja en villa innan tillträde?

Vad är att rekommendera i vår situation?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni skrev på köpeavtalet ingicks ett bindande avtal mellan er och säljaren till huset vilket innebär att ni inte har något rätt att dra er ur. Ni har alltså en skyldighet att fullfölja köpet enligt avtalet. Om ni i detta skede häver köpet så är risken stor att ni behöver betala skadestånd till säljaren pga ekonomiska skador då bostaden måste säljas på nytt. Det kan bl.a. handla om mäklararvode, resekostnader, förlorad arbetsinkomst och kostnad för städning. Dessutom kan ni behöva betala mellanskillnaden ifall bostaden vid en ny försäljning säljs till ett lägre pris än det pris som ni kommit överens om.

För att undvika att begå avtalsbrott och dra på er skadeståndskostnader fullföljer ni köpet och sedan säljer bostaden själva. Vid tillträdet betalas resterande köpeskilling och då övergår äganderätten till er. När ni blir ägare har ni möjlighet att sälja huset.

Vad som är bäst i er situation är tyvärr svårt för oss att svara på. Ni kan alltid ta kontakt med säljaren/mäklaren och se om ni kan komma fram till en lösning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare