Ångra köp utan att öppna paketet

Under sportlovet köpte jag ett par handsydda Dr Matrens på nätet för 3 990kr. Innan de ens kommit fram hade jag ångrat mig så jag kontaktade deras returavdelning som menade att det var ok att ångra köpet. Jag tog emot varan på utlämningstället och en minut senare hade jag satt på returlappen utan att öppna paketet. Paketet är skickat i retur i orginalförpackningen. Några dagar senare får jag ett mejl från företaget att de ej godkänner returen eftersom det finns skador på en av kängorna. Som bevis skickar de en bild på kängan som har en rejäl repa längs hela yttersidan på kängan.

Är det rätt av företaget att underkänna returen, och inte betala tillbaka pengarna jag vet ju inte ens om det är "min" känga eftersom jag aldrig öppnade förpackningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då du verkar ha köpt skorna i egenskap av konsument av ett företag blir tillämplig lag konsumentköplagen (KköpL). Men i och med att du har handlat skorna på internet är också lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) tillämplig.

I 2 kap. 10 § DAL framgår det att en konsument har rätt att ångra ett avtal inom 14 dagar från det att ångerfristen börjar löpa. När ångerfristen börjar löpa framgår av 2 kap. 12 § DAL och där framgår det att ångerfristen börjar löpa från det att du fick skorna. Returen är alltså korrekt i detta hänseendet.

Rörande att en sko var repad när du returnerade skorna är inte grund för att företaget ska kunna neka returen, undantagen från ångerrätten framgår av 2 kap. 11 § DAL. Det kan dock vara svårt för dig att bevisa att du inte öppnat paketen samt att det inte är du som repat skorna.

Men i 20a § KköpL framgår att fel som visar sig inom 6 månader från det att varan avlämnades ska antas ha funnits där från början. Om företaget skulle påstå att det är du som repat skorna och inte de är det upp till de att bevisa att felet inte fanns där från början.

Mitt tips till dig är därför att ta kontakt med företaget och förklara att du inte orsakat felet på skorna då du inte ens har öppnat paketet och hålla fast vid att du vill ångra köpet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare