FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2021

Ångra Polisanmälan

Hej

Jag har gjort en polis ansökan på min pojkvän som jag vägrar nu för att det var impulsivt bestämt. Polisen ringt mig och sa att jag få en advokat och vill boka tid för förfrågan. Jag vill inte samarbeta länge.

Vad ska jag säga till de?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Svar på din fråga finner du i Rättegångsbalken (RB).

Så som jag tolkar din fråga, är om du kan ta tillbaka eller ångra en polisanmälan som du har gjort.

Huvudregeln är att polismyndigheten, enligt lag, har en skyldighet att utreda brott. Därmed är det enkla svaret att man inte kan ta tillbaka en polisanmälan. När ett brott har kommit till polisens kännedom, så är det deras uppgift att undersöka detta vidare.

Även om du säger att du vill ta tillbaka din anmälan till polisen, så kommer de allra troligast att fortsätta med sin utredning. Du kan däremot meddela Polisen att du inte viill samarbeta längre, och inte ge dem mer information. Polisen har en skyldighet att utreda brott trots att anmälaren eller målsägande inte vill medverka.

Sedan, är det åklagarens uppgift att väcka åtal eller inte. Här beror det lite på vad det är för brott som det rör sig om. Om det är ett brott som faller in under allmänt åtal så har åklagaren absolut åtalsplikt. Detta innebär att åklagaren ska väcka åtal om denne anser att det finns tillräckligt med bevis och om den räknar med en fällande dom i domstol (20 kap. 6 § RB).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare