Anhörig avliden utomlands

Min pappa har gått bort i vårt hemland, Uruguay. Fick hem ett brev från AMF (pension) angående pengar som jag och mina syskon ska ärva. Min fråga är, vart vänder jag mig för att få ut handlingar om när han avled, hans behörigheter i hemlandet, vart han begravts, vad han avlidit av, om egendomar m.m. Han levde ihop med en kvinna som vi inte har någon kontakt med. Så jag vet ingenting och hade gärna velat ha den informationen men vet inte i vilken ände jag ska börja då jag bor i Sverige och han bodde i Uruguay.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag beklagar sorgen och tolkar din fråga som att du undrar dels hur ni ska gå till väga för att få information om er fars levnadsförhållanden och död samt att du även har funderingar kring hans egendom och ert arv. Det framgår inte av din fråga vilket medborgarskap din far hade. Svaret kommer således vara av mer generell karaktär, men jag hoppas att ni ändå kommer få i vart fall lite vägledning.

När en svensk medborgare dör utomlands

Vid dödsfall utomlands brukar lokal läkare identifiera den avlidne. Därefter brukar den svenska ambassaden eller konsulatet i landet kontaktas. Ambassaden kontaktar i sin tur UD, utfärdar dödsbevis och kan även bistå med att identifiera den avlidne. Som anhörig kan man kontakta UD.

Ambassaden

Uruguays ambassad i Sverige erbjuder konsultära tjänster. En del av verksamheten består i att erbjuda service till uruguayaner bosatta i Sverige. Sannolikt kan ambassaden bistå med någon form av hjälp och vägledning i ert fall. Ambassaden har öppet vardagar 10.00-13.00 och är belägen i Stockholm, men går såklart även att nå via telefon. För mer information kan ni besöka ambassadens hemsida (länk).

Arvsrelaterad lagstiftning och testamente

I vanliga fall handläggs frågor relaterade till arv i det land där den avlidne haft sin hemvist, i ert fall alltså i Uruguay. Dock kan domstol i det land där den avlidne är medborgare också under vissa omständigheter vara behöriga. I testamentet kan man genom ett så kallat lagvalsförordnande ange att lagen i ett land där man är medborgare ska tillämpas. Eftersom det inte framgår av din fråga huruvida ett testamente finns eller inte samt innehållet i ett eventuellt sådant blir det svårt att närmare diskutera detta.

Sammanfattning

Om er far var svensk medborgare kan ett lämpligt första steg vara att kontakta UD. Oavsett anser jag att ni bör kontakta Uruguays ambassad i Sverige, där de förhoppningsvis kan hjälpa er vidare i detta ärende.

Hoppas att jag har lyckats bringa i vart fall lite klarhet till era funderingar och återkom gärna om ytterligare frågor skulle uppstå!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare