Anmäla en läkare.

Hej! Min far avled i januari 2021. Läkaren som senast skrev ut honom från sjukhuset tio dagar innan hans död skrev i sina journaler att "patienten kommer inte att överleva särskilt länge med detta leverne". Min pappa hade ett långvarigt alkoholmissbruk. Den dagen hans sökte hjälp hade han över 2,8 promille i blodet och togs in som en intox. Dagen efter skrevs han felaktigt ut enligt mig samt enligt LÖFS utredning där vi anhöriga nu fått skadestånd pga att enligt deras utredning så skulle mina pappa ha tvångsvårdats omedelbart. Min fråga är nu om det finns möjlighet att även polisanmäla den här läkaren och har han begått en brottslig handling i sin tjänsteutövning?

Detta fall är även anmält till ivo som just nu bedriver utredning kring detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Det finns alltid en möjlighet att polisanmäla en läkare om man anser att gärningen är brottslig. Men för att anmälan ska leda vidare måste det gå att bevisa att läkaren med avsikt har velat skada. Däremot är läkaren skyldig att rapportera till sin verksamhetsansvarig. Verksamhetsansvarig ska inom två månader efter att vårdskadan inträffat göra en Lex Maria- anmälan. En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat där en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom enlig Patientsäkerhetslagen. Anmälan ska inkomma till IVO så fort som möjligt. Utgångspunkten är att det sker en IVO anmälan så snart som möjligt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Aya AlwanRådgivare