FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/01/2020

Anmäla ett preskriberat brott

Hej!

Lång historia kort. Jag och mina syskon blev misshandlade av vår far när vi var små. Detta är 20-25 år sedan men det är först nu i vuxen ålder som jag har börjat bearbeta detta. Är det möjligt att anmäla honom för detta nu? Jag förstår att det kanske inte blir någon påföljd men det hade varit en del i upprättelsen för mig att ens anmäla honom.

Mvh J

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandeln är preskriberad

För att din far ska kunna åtalas krävs att preskriptionstiden inte har gått ut. När preskriptionstiden löpt ut kan man inte längre blir åtalad för brott. Preskriptionstider regleras i brottsbalken (BrB).

Preskriptionstiden varierar beroende på vilken grad av misshandel som begåtts. Oavsett grad av misshandel är den dock aldrig längre än femton år (35 kap 1 § BrB). Preskriptionstiden för misshandeln som din far utsatt dig och din syster för har alltså passerat.

Du kan fortfarande anmäla

Trots att preskriptionstiden löpt att du kan du fortfarande göra en anmälan, även om en vidare utredning inte kommer att göras. Om det är en del i din upprättelse rekommenderar jag dig att du vänder dig till polisen och gör detta.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare