Anmäla förtal till åklagare

Hej.

Jag har en kollega som har anklagat mig för att ha tagit pengar från en klient. Hon gjorde det först till 2 stycken sen till en hel arbetsgrupp. Hon förstår inte allvaret i detta. Och fortsätter anklaga mig för andra saker.Ska jag polisanmäla detta för förtal?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Målsägandebrott
Att anmäla förtal är svårt att få någon framgång med då brottet är ett så kallat målsägandebrott som regleras i 5 kap. 5 § brottsbalken (BrB). Att brottet är ett målsägandebrott innebär att du själv (med hjälp av ett juridiskt ombud) får väcka åtal. Allmän åklagare tar endast upp anmälningar om förtal om den som blivit utsatt för förtal är under 18 år eller om åklagaren anser att det är påkallat ur allmän synpunkt. Då detta rör förhållanden på en arbetsplats är det tyvärr inte särskilt troligt att en åklagare kommer ta upp målet.

Brottet förtal
Förtal regleras i 5 kap. 1 § BrB och innebär att någon utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt och det ska vara ägnat att utsätta personen för andras missaktning. Enligt vad du har beskrivit i frågan verkar det som att detta är uppfyllt då din kollega berättar för en hel arbetsgrupp att du tar pengar från en klient (vilket i så fall skulle innebära att du begått stöld eller någon annan typ av snarlikt brott) samt att du blir anklagad för något som generellt får andra personer att tänka negativt om dig.

Om din kollega var skyldig att lämna uppgiften eller att det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att sprida detta till arbetsgruppen och att du har stulit från din klient eller att din kollega hade skälig grund för att tro det så ska inte kollegan dömas. Om alltså din kollega går och hittar på negativa saker om dig utan nån grund för det kommer personen inte gå fri. Skälig grund i detta fall skulle kunna vara att exempelvis din klient har stora överföringar till ditt konto som inte är arvoden eller liknande. Utifrån vad du har sagt i din fråga så lär det inte vara skäligt för din kollega att påstå att du stjäl.

Bevisning
Det svåra kan bli bevisningen i dessa fall då kollegan endast har spridit detta genom ord och inte exempelvis skrift (om jag förstått dig rätt). För att döma personen krävs då vittnen som kan stödja att vittnen kan styrka att din kollega sagt dessa saker. Har detta sagts till en hel arbetsgrupp borde det i detta fall finnas vittnen men beroende på vilken tid som förflutit och att vittnen kan ha otydliga minnesbilder och liknande kan jag inte med säkerhet säga att din kollega blir dömd. Enligt vad som har framgått från din fråga skulle jag absolut säga att din kollega har gjort sig skyldig till förtal och sannolikheten att personen blir fälld borde vara ganska stor.

Viktigt att upplysa om att det kan bli väldigt dyrt att förlora ett sådant mål i domstol även om möjligheterna att personen blir dömd är, enligt vad som framkommit i din fråga, ganska stora. Då den förlorande parten även får betala motpartens rättegångskostnader. Min rekommendation är att du vänder dig till en jurist om du har tankar på att gå vidare med detta. Vill du ha ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04 eller boka tid hos en jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare