FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 05/04/2017

Anmäla trakasserier på arbetet

Kan jag anmäla trackasering av chef på jobbet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att det förekommer trakasserier på jobbet. Det är viktigt att ingripa vid trakasserier på arbetsplatsen. En anställd ska må bra och känna sig trygg på jobbet, se arbetsmiljölagen (här). Din arbetsgivare har även skyldighet att förhindra sådana händelser.

Trakasserier omfattar ett antal olika beteenden av stötande karaktär. Vilka bestämmelser som blir tillämpliga beror på vad för typ av trakasserier det handlar om. Ett par generella råd är att du bör:

1. Konfrontera den som utsatt dig för obehag. Om du inte vill göra det bör du vända till någon annan chef på jobbet.

2. Kontakta ditt skyddsombud eller fackförbund.
3. Polisanmäla händelsen. Om du har blivit kränkt kan du även ha rätt till ersättning.

Sammanfattningsvis kan du alltså anmäla din chef för trakasserier. Du kan även vända dig till Diskrimineringsombudsmannen.

Hoppas du fick svar på din fråga och att obehagen på ditt arbete upphör. Återkom gärna vid eventuella frågor.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare