FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/10/2020

Anmälan mot en person som är död

Hej! Undrar fall man kan göra en anmälan mot en person som är död? Min dotter blev hotad och var tvungen att ta banklån m,m och har inte fått tillbaka det personen är skyldig henne hur går man till väga med detta finns det en chans att hon kan få tillbaka pengarna personen var skyldig henne och vad ska hon göra så fall? Det handlar om ca 100-300 tusen kronor! Eller är det helt kört eftersom personen är död? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten för polisens arbete vad gäller anmälningar, är att varje anmälan bör ha potential för att utredas för att den ska kunna gå vidare. Det går alltid att göra en anmälan mot en person som är död, men frågan är huruvida denna anmälan kommer utredas eller läggas ner. Hur det blir beror på hur mycket bevis som finns i målet eller om polisen har några spår att följa. I detta fall finns det alldeles för lite omständigheter angivna i frågan för att jag ska kunna besvara den. Omständigheter som kan vara av betydelse är när denna händelse inträffade? Om din dotter upprättat ett avtal med personen som nu är avliden, om att att hon ska få tillbaka pengarna? Om personen gått bort nyligen eller för länge sedan?

Jag råder dig därför att ta kontakt med polisen så att de kan undersöka vilka möjligheter din dotter har.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline.

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare