Anskaffningsutgift vid gåva av fastighet

Vi är 3 syskon som fått huset som gåva av vår fader tax.värde 1.3 mkr. 2 syskon har sålt till 3:e syskonet för 800.000:- . Eftersom det inte finns gåvoskatt,hur räknar man?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av fastigheter beskattas kapitalvinsten. Den beräknas genom att ersättningen för den avyttrade tillgången minskas med utgifter för försäljningen och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet består av utgifter för anskaffandet och förbättringsutgifter. Inom ramen för din fråga är utgiften för anskaffandet den intressanta. Vid gåva beräknas denna utgift genom att gåvotagaren inträder i gåvogivarens skattemässiga situation. Detta följer av inkomstskattelagen 44 kap. 21 §, den s.k. kontinuitetsprincipen. Det innebär att de säljande syskonen får räkna av en tredjedel av det belopp fadern förvärvade fastigheten för från ersättningen, 400 000, vid beräkning av kapitalvinsten. Har fadern förvärvat fastigheten innan 1952 beräknas anskaffningsutgiften som 150 % av taxeringsvärdet 1952 enligt 45 kap. 28 §.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare