Ansöka om handräckning när kompisen vägrar lämna tillbaka utlånad bil

Köpte en bil till tjejkompisen att bruka tillsvidare men nu har våran vänskap upphört och hon säger att om jag vill ha tillbaka bilen så kommer hon att "tappa bort nycklarna " så jag behöver bärga bilen från platsen hur går jag tillväga rättsligt för att undvika att nycklar försvinner eller att hon blir åtalad ifall hon gör så.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna få tillbaka bilen i de fall kompisen vägrar att lämna tillbaka den självmant, kan det bli aktuellt att undersöka om kronofogden kan hjälpa till med så kallad handräckning.

Särskild handräckning hos kronofogden används i de fall någon vidtagit olovlig åtgärd (ex inte vill lämna tillbaka bil som du har äganderätt till) eller hindrat någon att använda sin egendom. På så sätt kan man få hjälp att få tillbaka sin egendom.

För att ha rätt till handräckning krävs en dom eller ett utslag. Man kan göra en ansökan via kronofogdens hemsida.

Bifogar en länk till kronofogdens hemsida här nedan:

https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html

Amila ZahirovicRådgivare