FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet05/11/2020

Ansökan om lagfart

Hej, jag äger 40% av vår bostad och min sambo äger 60%. Nu ska jag köpa till 10% så vi äger 50% var. Hur går vi tillväga för att anmäla detta och få ny lagfart som visar detta? Stort tack på förhand! Hälsningar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att lagfart måste sökas för varje ändring av ägarförhållandet av en fastighet följer av lag (20:1 JB). En lagfart är ett registrerat bevis på vem som äger en fastighet. Lagfart registreras hos Lantmäteriet och du måste enligt lag registrera lagfart inom 3 månader efter köp eller överlåtelse (20:2 JB).

För att kunna söka lagfart krävs att det finns en giltig överlåtelsehandling i form av en köpehandling eller ett gåvobrev. Formkraven för köpehandlingar framgår av 4:1 JB och 4:29 JB stadgar att samma formkrav gäller för gåvobrev. Kravet på en köpehandling är: (1)köpehandlingen ska vara skriftlig och undertecknad av er båda. (2)Köpehandlingen ska innehålla uppgift om pris och vilken fastighet det gäller. (3)Köpehandlingen ska innehålla en överlåtelseförklaring. För en gåva gäller som nämnt samma krav, med undantag för uppgift om pris som såklart kan utelämnas eftersom ingen betalning sker vid gåva.

Se exempel på köpebrev (här) och gåvobrev (här) på Lantmäteriets hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga och ursäkta för sent svar, vi får in väldigt många frågor just nu. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänliga hälsningar,

Minella KurjakovicRådgivare