Anställd vill avbryta sommartjänst

Hej! Jag har blivit erbjuden ett jobb i sommar som jag tackar ja till och skrivit avtal. Det känns inte jätte bra egentligen eftersom det varit mycket strul. Kan man ''avbryta'' avtalet om det skulle vara så? Står ingenting om uppsägningstid i mitt avtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Inom avtalsrätten är huvudregeln att avtal ska hållas, då de är bindande för parterna inblandade. Allra helst ska man fundera noga och läsa igenom avtalet innan man skriver på, då ett anställningsavtal är ett åtagande för den anställde.

Men det finns såklart undantag från denna regel, som kan tillämpas då saker sker i livet som får en att inte vilja fullfölja avtalet. Det finns en rad olika anledningar som kan få en att inte vilja eller kunna fullfölja avtalet. Att meddela detta till ens arbetsgivare kan däremot vara jobbigt, då man är medveten om att det kan leda till besvär för arbetsgivaren (att ev. rekrytera en ersättare).

Jag rekommenderar dig att direkt ta kontakt med din arbetsgivare för att, på ett artigt sätt, berätta hur det ligger till. I samband med detta kan du kolla om det finns någon möjlighet till att häva anställningsavtalet, vilket innebär att avtalet bryts och ingen av parterna behöver fullfölja sin del av avtalet. Ni kan således komma överens om en lösning som passar er båda i detta sammanhang.

Om inte arbetsgivaren vill gå med på detta, så är nästa alternativ att du som anställd får säga upp dig, och beakta uppsägningstiden. Då ditt anställningsavtal inte innehåller en specifik uppsägningstid, så kan du höra med arbetsgivaren om företaget tillämpar en specifik uppsägningstid eller om verksamheten omfattas av kollektivavtal. Om det inte finns någon tillämpar uppsägningstid där, så kana du vända dig till reglerna i Lagen om anställningsskydd (LAS). Där stadgas att man som anställd har minst en månads uppsägningstid (LAS 11 §). Du kan därmed eventuellt behöva arbeta månad på denna sommartjänst.

Om du däremot bara uteblir ifrån arbetet, utan medgivande från arbetsgivaren, så kan du riskera att behöva betala skadestånd i förhållande till den skada det kan anses bli för arbetsgivaren att du har avbrutit avtalet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare