Ansvar för enskild näringsverksamhet och preskription av fordran

Hej

.jag fick advokat hjälp 2008 och fick svårt att betala.

Sista kontakten hade vi dec 2008 och nu igår fick jag en betalning uppmaning skriftligt av honom.

Jag delbetalade fram till 2008. Jag var då en enskild företagare. Företaget finns inte längre.

Vilken rätt har advokaten att kräva in återstående belopp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansvar för enskild näringsverksamhet

Som ägare av en enskild näringsverksamhet har du ett personligt ansvar. Även om den enskilda näringsverksamheten inte längre finns, är du alltså ansvarig för dess företaganden.

Tid för preskription

En skuld kan preskriberas efter en viss tid. Det innebär att borgenären (den som har en fordran på någon) efter att skulden preskriberats inte längre kan kräva gäldenären (den som är skyldig något) på betalning skulden (8 § preskriptionslagen).

Enligt huvudregeln preskriberas en skuld 10 år efter tillkomsten (2 § preskriptionslagen).

Preskriptionsavbrott

Preskriptionstiden kan dock avbrytas, vilket innebär att det börjar löpa en helt ny preskriptionstid från den nya tidpunkten. Det sker alltså ett så kallat preskriptionsavbrott. Från den nya tidpunkten måste man vänta 10 år (eller så lång som tiden för preskription är) på nytt innan skulden kan preskriberas.

Preskription kan avbrytas på tre olika sätt (5 § preskriptionslagen).

1. Om du betalar del eller ränta av skulden

2. Du får en skriftlig påminnelse från den du är skyldig

3. Den du är skyldig väcker talan i domstol om skulden

Slutsats

Du har alltså fortfarande ett personligt ansvar för den enskilda näringsverksamheten. Eftersom advokaten delgav dig en skriftlig påminnelse om betalning, har ett preskriptionsavbrott inträtt, och din skuld preskriberas inte förrän om ungefär 10 år.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare