Ansvar för fraktkostnader

Hej,

Jag beställde ett par skor som skulle levereras hem till mig där jag behöver underteckna att jag tagit emot paketet. Posten slarvade till det och paketet försvann. Företaget jag beställde ifrån gjorde en reklamation och jag har nu fått tillbaka pengarna för skorna, men kostnaden för frakten som kostade mig 49:- uteblev. Ja det är en struntsumma, men jag vill ju inte betala pengar för saker jag aldrig fått. Är företaget inte skyldigt att återbetala mig även fraktkostnaden och inte bara själva produkten jag beställde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som konsument köper en vara av ett företag tillämpas bl.a. konsumentköplagens bestämmelser. Vad gäller kostnader för frakt finns det en regel i 7 § som anger att det är säljaren som ska så för sådana kostnader, om inte annat följer av avtalet, dvs. försäljningsvillkoren som du godkände när du beställde skorna. Detta innebär att säljaren kan ställa upp som villkor att köparen, konsumenten, ska stå för fraktkostnaderna i sin helhet. Det är vanligt att sådana villkor tillämpas när säljaren måste anlita en transportör för att leverera varan till konsumenten. Om det följer av försäljningsvillkoren att konsumenten ska stå för fraktkostnaderna behöver företaget som du köpte skorna av inte betala tillbaka de 49 kr som du tyvärr fick betala i onödan, eftersom du godkänt att du skulle stå för denna kostnad. Om något sådant villkor inte fanns, är det däremot företaget som ska stå för fraktkostnaderna och i så fall bör du få tillbaka pengarna.

Konsumentköplagens regler kan dock avtalas bort om det leder till att resultatet blir mer förmånligt för konsumenten än om reglerna i själva konsumentköplagen hade tillämpats. Du kan därför höra av dig till företaget du köpte skorna av och fråga om de kan tänka sig att betala för den extra fraktkostnaden.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare