FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/04/2021

Ansvar för intrång i förvar och förtal?

Hej!

Min svärmor är en psykoterapeut. För några år sen råkade hon öppna ett brev adresserad till mig från sjukhuset. Hon såg att jag hade en diagnos som jag inte har berättat för henne. Några år senare skriver hon ett mail och berättar om min diagnos för resten av familjen utan min tillåtelse. Bröt hon mot någon lag?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Din svärmor kan ha gjort sig skyldig till intrång i förvar, 4 kap. 9 § Brottsbalken (BrB) och även potentiellt till förtal, 5 kap. 1 § BrB.

Intrång i förvar

Enligt 4 kap. 9 § BrB kan en person göra sig skyldig till intrång i förvar genom att olovligen bryta ett brev. Av det som framkommer i din fråga så verkar det vara klarlagt att din svärmor brutit upp ett brev som var adresserat till dig utan din tillåtelse. Din svärmor kan då ha gjort sig skyldig till ett brott gällande detta. Påföljderna för intrång i förvar är böter eller högst två år i fängelse, men den vanligaste påföljden bör vara böter.

Förtal

Enligt 5 kap. 1 § BrB kan en person göra sig skyldig till förtal genom att lämna en uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning. Din svärmor kan ha gjort sig skyldig till förtal när hon spridit uppgifter om din diagnos till resten av din familj om det var avsett att sprida missaktning för dig. Möjligheten att din svärmor kan dömas för förtal är dock inte särskilt stora, då uppgiften hon spridit var endast inom er familj och uppgiften faktiskt var sann.

Preskription av brott

Det framgår inte exakt hur många år sedan detta inträffade men detta kan påverka vad din svärmor kan åtalas för. Olika brott har olika preskriptionstider. Preskriptionstiden för förtal är två år och för intrång i förvar är tiden fem år, 35 kap. 1 § BrB

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Hampus LagerquistRådgivare