Ansvarar jag för varan om det skulle hända något med den under tiden den levereras tillbaka?

Hej, jag har köpt en vara på distans som inte passat mig och skickat varan tillbaka i en speciell skyddad förpackning tom. Efter några dagar kommer mejl till mig med information att varan är repad och att jag måste betala för varan. Jag begärt bild och sett att varan är repad!!?? Tom är det andra gång i rad att jag inte lyckats ångra mitt köp på detta företag. Förra gången efter jag skickat varan tillbaka (ej spårbart) har dem påstått att varan aldrig kommit fram!!?? Nu vill dem att jag betalar men jag vägrar då jag känner mig både lurad och förbannad. Vad kommer hända nu? Måste jag till slut betala? Bör någon kolla om sådana saker händer regelbundet på detta företag?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att utgå från informationen som du har gett mig så handlar det om ett distansköp och då blir Lag om distansavtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) tillämplig. Din fråga handlar om du ska betala och stå för risken vid en retur. Det finns inga särskilda regler för vem som står för risken vid utnyttjad ångerrätt i distansavtalslagen. Dock enligt den allmänna reklamationsnämnden (ARN) så har företaget ansvaret för varan under transporten när en konsument brukar sin ångerrätt. Det betyder att om det skulle hända något med varan så ansvarar företaget för det om de inte kan bevisa du har varit vårdslös (exempel otillräcklig paketering). Det betyder att de måste bevisa att felet ligger hos dig och inte hos dem.

Din situation
Min bedömning att du inte har gjort något fel då du har paketerat varan i en speciell transportsäker förpackning. Det blir alltså svårt för företaget att motivera att du har varit vårdslös. Så du bör inte behöva betala och ansvaret ligger hos företaget. Sedan om det skulle vara att de inte följer lag så kan du vända till ARN där de kan pröva din tvist kostnadsfritt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare