Antal passagerare i a-traktor?

Hej, brukar se massa a-traktorer där det är fler 1 än med, typ 2 st. Är det tillåtet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till a-traktorer är det viktigt att inte överskrida antalet passagerare eller att passagerarna är placerade på ett sätt där man bedömer att en fara kan uppstå, enligt 3 kapitlet 79 § trafikförordningen.

Vad regeln innebär i just din fråga (två stycken personer) beror på hur passagerarsätet är utformat och vad som är lämpligt i just den a-traktorn. Om sätet är anpassat efter två personer är det alltså OK.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare