FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2021

Antal timmar i månaden vid heltidsarbete

Jag är fast anställd på heltid som hovmästare/ servitris på en restaurang.

Min chef säger att jag ska jobba 173h / månad.

Jag tror det ej stämmer. Är en fast heltidstjänst inom restaurang 160 h eller 173 h.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska som huvudregel inte jobba mer än 40 timmar i veckan när du arbetar heltid (5 § första stycket arbetstidslagen). Om man multiplicerar 40 med 4, med utångspunkten att varje månad är uppdelad i 4 veckor, så hamnar man på 160 timmar per månad. Dock är en månad inte exakt 4 veckor lång, vilket innebär att din arbetsgivare kan kräva att du jobbar mer än 160 timmar per månad beroende på hur många arbetsdagar det är i en viss månad. Om du genomgående arbetar mer än 40 timmar i veckan strider dock detta rimligtvis mot arbetstidslagen och du bör då kontakta facket och/eller prata med din arbetsgivare.

Hoppas att du känner att du har fått ett svar på din fråga!

Vänligen,

Tim AxellRådgivare