Använda annans bilder i annons för lägenhet

Bilder som togs när min lägenhet såldes via mäklare används nu av köparen som lagt ut lgh till försäljning via blocket.

Mina möbler och saker på fotot av fotot i

annonsen

Jag sålde till nuvarande ägare 2017.

Är dett ok? Jag blev förvånad, minst sagt!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar det undrar du om det är okej att personen som köpte din lägenhet nu använder sig av de foton som togs i samband med att du sålde din lägenhet. För att svara på den frågan gäller det att först ta reda på om bilderna har något skydd. Sedan gäller det att ta reda på om köparen gör något intrång i skydden genom att själv använda sig av bilderna.

Fotografiernas skydd

Fotografier har ett starkt skydd enligt upphovsrättslagen (URL). Lite mer unika foton skyddas som fotografiska verk medan mindre unika foton skyddas som fotografiska bilder (1 § URL, 49a § URL). Alla foton blir skyddade automatiskt så fort bilderna blir tagna.

Oavsett vilket skydd ett foto har finns det en rad saker som bara den som har skyddet har rätt att göra med fotot. Normalt är det personen som har tagit fotot som blir rättighetsinnehavare. Bland de ensamrätter som rättighetsinnehavaren får ingår att ingen annan, utan att ha fått tillåtelse, har rätt att göra fotot tillgängligt för allmänheten (2 § URL). Ett sätt att göra fotot tillgängligt för allmänheten är genom att överföra fotot till allmänheten (2 § tredje stycket URL). Ett exempel på när man överför ett foto till allmänheten är när man lägger upp det på internet.

Slutsats

Köparen har gjort ett intrång i upphovsrätten om köparen har lagt upp bilderna på internet utan att ha bett den som har rätt till bilderna om lov. Har köparen bett den som har rätt till bilderna om lov är det däremot okej att göra så som köparen har gjort. Det framgår inte riktigt av din fråga vem som har rätt till bilderna och därför kan jag tyvärr inte säga mer än så.

Vill du gå vidare och få mer juridisk rådgivning angående din situation kan du boka en tid med vår juristbyrå. Det kan du göra här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare