Använda annans musikvideo

Hej,

Jag och några klasskompisar ska starta ett UF Företag där vår affärside grundar sig i att vi vill skapa kläder med små motiv/tryck tagna från musikvideos vi trycker om. Vårt störst problem just nu är att hitta vad som gäller kring upphovsrätt då vi vill ta en screenshot från ett flertal olika musik videos och göra om det till tryck på tex en t-shirt. Får man lov att använda sig av en bild från en musikvideo? Skyddas det av upphovsrätten även om musikvideon är från ett annat land och/eller har flera miljoner visningar? Skyddas en enstaka stillbild från musikvideon av upphovsrätten?

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör upphovsrättsliga frågor och när det gäller konstnärliga verk (där musikvideos räknas med) är det upphovsrättslagen (URL) som är tillämplig (1 § URL).

När är något upphovsrättsligt skyddat?

Upphovsrätt uppkommer automatiskt så fort ett verk har uppnått "verkshöjd" (definition, se här). Upphovsrätten gäller dock endast i 70 år från upphovsmannens död (43 § URL). Jag antar dock, med tanke på att det är en musikvideo, att det inte gått 70 år sedan upphovsmannen eventuellt avlidit.

Upphovsrätt gäller även för utländska verk.

Kan ni använda er utav musikvideon?

Eftersom musikvideon är upphovsrättsligt skyddad finns det endast vissa undantag när man får lov att använda musikvideon. Att ta en stillbild och sälja vidare i kommersiell verksamhet är inte ett sådant undantag (jfr 2 kap. URL).

För att få använda stillbilder från en musikvideo och trycka på tröjor och sälja vidare krävs alltså att det som ni själva gör (det vill säga tröjan) är så unik att den uppnår "verkshöjd" och således blir ett eget konstnärligt verk. Utan att veta exakta omständigheter kan jag såklart inte uttala mig med full säkerhet huruvida tröjan uppnår verkshöjd, men med största sannolikhet gör den inte det.

Detta innebär summa summarum att ni inte kan ta stillbilder från musikvideor och använda dem i ert UF-företag utan skaparens tillåtelse.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och önskar er all lycka till med ert UF-företag! Har ni fler frågor är ni varmt välkomna att återkomma med dessa!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare