FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/11/2020

Använda annans namn vid marknadsföring utan samtycke

Hej! Får mitt namn användas i media utan mitt samtycke?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den lagen som är aktuell att använda i detta fall är lagen (1978:800) om namn och bild i reklam.

I lagen (1978:800) om namn och bild i reklam 1 § framkommer det att en näringsidkare vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet i vilken annans namn eller bild utnyttjas inte får göra detta utan samtycke. Arrangören får alltså inte använda ditt namn i marknadsföringssyfte om denne inte har ditt samtycke. Med "namn" menas även någon annan beteckning som klart utpekar en viss person.

För att du ska kunna klandra arrangörens användning av din bild krävs det att arrangören använt ditt namn utan att be om ditt samtycke.

I lagen (1978:800) om namn och bild i reklam står det att den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § kan åläggas böter eller skadestånd. Vid eventuellt åtal kategoriseras detta som ett målsägandebrott. Detta betyder att denna typ av brott får åtalas av åklagare endast om målsäganden själv anger brottet till åtal.
Carolina OlssonRådgivare